Huren
Adreswijziging
STAPPENPLAN AANVRAAG:
- Gaat de klant verhuizen of is de klant verhuisd? Dan maak je een melding van adreswijziging:
Heeft de klant geen Itsme of eID? Onderaan de pagina kan je aanmelden zonder Itsme of eID.
Tips voor klant:
- Zorg dat het huisnummer goed zichtbaar is.
- Zorg dat de deurbel werkt en dat je naam goed leesbaar is.
Politie komt binnen 5 weken langs om verhuizing en vast te stellen (= woonstcontrole).
Is Politie langs geweest? Dan kan je na 5 werkdagen je adres wijzigen op eID:
- Klant heeft eID: https://afspraken.antwerpen.be/adres-aanpassen-na-verhuis
- Klant heeft geen eID maar papieren verblijfsdocumenten: wachten op email/brief van stad Antwerpen (loketwerking).
MEER INFO:
https://www.antwerpen.be/product/adreswijziging-melden
Huursubsidie
STAPPENPLAN AANVRAAG:
1. Maak een afspraak bij Loket Wonen & Energie.
Kies eerst een locatie (Ecohuis of woonkantoor), daarna kan je een datum
en tijdstip selecteren.
Het loket is telefonisch bereikbaar op:
- maandag van 9 tot 12.30 uur.
- van dinsdag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 16 uur.
Ecohuis (Turnhoutsebaan 139, 2140 Borgerhout)
Openingsuren:
- Dinsdag: 9 tot 20 uur
- Woensdag tot vrijdag: 8 tot 16.30 uur
- Om de twee weken op zaterdag: 9 tot 13 uur
2. Schrijf een doorverwijskaart voor klant met datum, uur en locatie.
3. Is de aanvraag dringend? Dan vullen we de aanvraag zelf in.
WELKE DOCUMENTEN HEB JE NODIG VOOR EEN AANVRAAG?
- eID + pincode of Itsme van alle meerderjarige gezinsleden
- Huurcontract
- Attest installatiepremie (meer info, zie hierboven)
- (Attest kinderbijslag voor inwonende meerderjarige kinderen)
- (Attest gezinsleden met een beperking of invaliditeit)
- (Bewijs van besluit waarbij woning ongeschikt of onbewoonbaar is verklaard: minimaal 2 gebreken van categorie II of III)
EXTRA INFO:
WANNEER ?
Maximaal 9 maanden na de start van het huurcontract
WAT ?
Via de huursubsidie biedt Wonen Vlaanderen een tegemoetkoming in de huurprijs aan kwetsbare personen.
VOOR WIE ?
- De klant verhuist naar een woning nadat hij dakloos was (incl. verhuis vanuit Fedasil, verhuis na tijdelijk verblijf bij familielid, …). Hij ontvangt dan een installatiepremie van het OCMW (= recht).
- De klant verhuist van een slechte naar een goede (conforme) woning.
- De klant verhuist van een onaangepast huurwoning naar een aangepast en conforme woning (bv. niet aangepast aan uw beperking of fysieke toestand).
- De klant verhuis naar een ingehuurde woning van de woningmaatschappij (bv. Woonhaven huurt voor de klant een woning op de privé markt).
Wat is dakloos?
Je woonde voordien op straat, in een kraakpand, in een tehuis voor daklozen, in een opvangcentrum (bv. Fedasil), in de gevangenis of iemand gaf je tijdelijk een onderdak.
Wat is een installatiepremie?
Een éénmalige premie om een eerste woning te betrekken en in te richten (bv. aankoop meubels en aansluitingen nutsvoorzieningen). Een installatiepremie bedraagt +/- € 950.
WELKE ANDERE VOORWAARDEN?
Huursubsidie beroep aantekenen
STAPPENPLAN
- Check eerst de termijn van beroep
(max. 3 maanden na beslissingsbrief van Wonen Vlaanderen). - Invullen van sjabloon.
- Alle invulvelden invullen.
- Verzenden, sjabloon wordt automatisch doorgestuurd naar PP-mail.
- Inloggen bij PP-mail, sjabloon doorsturen naar huursubsidie.wonen@vlaanderen.be
(met email klant in CC).
- Check eerst de termijn van beroep
HEEFT DE KLANT EEN VRAAG OVER STAND VAN ZAKEN BEROEPPROCEDURE?
Noteer dit in je verslag. Hanne of Assad neemt contact op met de interne stedelijke diensten voor meer info en koppelt aan klant.
Procedure controle van de woning van de klant:
Wonen Vlaanderen start een procedure ‘niet-conforme woning’ op als de woning bij de 1ste woonstcontrole niet in orde is ( = gebreken heeft).
Wonen Vlaanderen geeft daarna het dossier door aan stad Antwerpen (dienst Woonstcontrole en dienst begeleiding Woonkwaliteit) voor verder opvolging.
Meer info:
SJABLOON
Huurpremie - enkel doorverwijzing
STAPPENPLAN:
1. Maak een afspraak bij Loket Wonen & Energie.
Kies eerst een locatie (Ecohuis of woonkantoor), daarna kan je een datum
en tijdstip selecteren.
Het loket is telefonisch bereikbaar op:
- maandag van 9 tot 12.30 uur.
- van dinsdag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 16 uur.
Ecohuis (Turnhoutsebaan 139, 2140 Borgerhout)
Openingsuren:
- Dinsdag: 9 tot 20 uur
- Woensdag tot vrijdag: 8 tot 16.30 uur
- Om de twee weken op zaterdag: 9 tot 13 uur
2. Schrijf een doorverwijskaart voor klant met datum, uur en locatie.
MEER INFO:
Wat?
Private huurders met een laag inkomen die minstens 4 jaar op de wachtlijst staan voor een sociale huurwoning, kunnen in aanmerking komen voor een maandelijkse huurpremie.
U komt alleen in aanmerking als u minstens 4 jaar wachttijd hebt opgebouwd bij de woonmaatschappij actief in uw gemeente.
Voor wie?
Om een huurpremie te krijgen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen.
- U huurt een private woning als hoofdverblijfplaats in het Vlaamse Gewest en beschikt over een huurcontract op uw naam, volgens de Woninghuurwet of volgens het Vlaamse Woninghuurdecreet voor contracten vanaf 1 januari 2019. Uw domicilieadres in het Rijksregister is het adres van uw huurwoning.
- De woning die u huurt moet conform zijn en voldoet aan alle kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen.
- De woning kan zowel een kamer als een zelfstandige woning zijn. Een zelfstandige woning, zoals een appartement of een huis, beschikt over een eigen keuken, wc en badkamer.
Daarnaast gelden er voorwaarden voor inschrijving op de wachtlijst, huurprijs en inkomen.
Wanneer?
Wonen Vlaanderen stuurt huurder een uitnodigingsbrief om een huurpremie aan te vragen.
Huurder kan wachttijd controleren via volgende link: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/huren-en-verhuren/vlaamse-huurpremie-voor-kandidaat-huurders-van-een-sociale-woning
Huurwaarborglening
STAPPENPLAN AANVRAAG:
- Neem een aanvraagformulier, bijlagen 5 + 6 uit de Wegwijzer – map.
- Vul het aanvraagformulier en de bijlagen volledig in.
- Laat de klant de documenten ondertekenen.
- Maak een kopie van huurcontract, ID aanvrager en bewijs geblokkeerde rekeningnummer.
- Scan alle documenten in en stuur via PP-mail naar:
hwlaanvraag@vlaamswoningfonds.be (met klant in CC).
OF - Steek alle documenten in één enveloppe.
- Kleef een adresetiket op de enveloppe:
Vlaams Woningfonds – provincie Antwerpen
Plantin- en Moretuslei 66 – 68
2018 Antwerpen - Klant bust enveloppe zelf in brievenbus Vlaams Woningfonds.
(!) BELANGRIJK (!)
Afhankelijk van de situatie van de aanvrager voeg je volgende bijlagen toe:
-Bijlage 1: verklaring op eer van regelmatig verblijf van kinderen in woning
-Bijlage 2: verklaring op eer over jouw inkomen
-Bijlage 3 (indien nog geen huurovereenkomst): info over nieuwe woning
-Bijlage 4: verklaring op eer over eigendomsbezit
Welke documenten heb je nodig om een aanvraag te doen?
- ID kaart aanvrager(s)
- Huurovereenkomst
- Bewijs van opening geblokkeerde rekeningnummer
Wat ?
Het Vlaams Woningfonds verstrekt huurwaarborgleningen opdat huurders hun waarborg zouden kunnen betalen bij het huren van een woning/appartement. De lening is renteloos en zonder extra kosten.
Formulieren:
https://www.vlaamswoningfonds.be/benodigde-documenten-aanvragen-huurwaarborglening
Geblokkeerde huurwaarborgrekening via eDepo
STAPPENPLAN
- Meld je aan bij eDepo met eID of Itsme van de klant .
- Selecteer in linker kolom ‘huurwaarborg’
- Druk op ‘nieuwe dossier’
- Vul alle velden van de verschillende bladen in.
- Daarna maakt eDepo een nieuw bankrekeningnummer aan.
- Noteer bankrekeningnummer in jouw verslagje.
- eDepo stuurt een bevestigende mail naar de aanvrager.
- Stuur deze mail door naar PP-mail en druk af.
WELKE DOCUMENTEN HEB JE NODIG?
- eID en pincode of Itsme
- Geregistreerd huurcontract (niet geregistreerd, zie Huurcontract registreren)
- Voornaam, naam, rijksregisternummer, email en telefoon van huurder(s)
- Voornaam, naam, rijksregisternummer, email en telefoon van verhuurder/huisbaas
(!) BELANGRIJK (!)
Heeft de klant geen eID? Dan kan je geen aanvraag starten.
Neem contact op met huisbaas en vraag om uitstel tot klant een eID heeft.
Huurcontract laten registreren
STAPPENPLAN:
- Scan het huurcontract in en stuur door naar PP-mail.
- Meld je aan bij ‘MyMinFin’ met eID of Itsme van de klant.
- Klik door op:
> Onthaal
> Mijn Woning en mijn onroerende goederen
> Een huurcontract laten registreren (MyRent) - Registreer het huurcontract.
WELKE DOCUMENTEN HEB JE NODIG?
- eID & pincode of Itsme
- Huurcontract klant
Gebreken aan de huurwoning - enkel doorverwijzing
Wat als de woning die u huurt niet in orde is?
Gebreken aan de huurwoning
U moet als huurder in een veilige en kwaliteitsvolle woning kunnen wonen.
Over welke gebreken gaat het?
- Onveilige stopcontacten en elektriciteit.
- Verwarmingstoestellen die niet goed werken.
- Kamers die niet verlicht of verlucht kunnen worden.
- Geen koud en warm water in de keuken en in de badkamer.
- Vochtproblemen.
- Geen toilet.
Verwittig de eigenaar
Heeft uw huurwoning gebreken? Stuur een aangetekende brief naar de eigenaar.
- Som alle gebreken zo gedetailleerd mogelijk op.
- Vraag aan de eigenaar om de gebreken te herstellen.
Tips
- Stuur foto’s van de gebreken mee.
- Houd een kopie van de brief bij.
- Gebruik de modelbrief van Wonen Vlaanderen.
Reageert de eigenaar niet? Of wilt de eigenaar de gebreken niet herstellen? Vraag dan advies in een woonkantoor.
Wil u advies op maat?
Maak een afspraak in een woonkantoor
- Online afspraak maken
- woonkantoor@antwerpen.be
- tel. 03 338 60 66
Huurdersbond - enkel doorverwijzing
Wat doet de huurdersbond?
De huurdersbond:
- geeft juridisch huuradvies,
- helpt je met het opstellen van een aangetekende brief, of
- wijst je op je rechten en plichten dit voor alle private en sociale huurders.
Klik hier voor het “Inschrijvingsblad Huurdersbond“.
Contact:
Huurdersbond Antwerpen Vzw
Langstraat 102, 2140 Borgerhout
Telefoon: 03 272 27 42 (elke voormiddag tussen 9u en 12.30u, behalve vrijdag)
Email: antwerpen.huurdersbond@gmail.com
Website
Sociale Woning - Centraal Inschrijvingsregister
STAPPENPLAN:
- Meld je aan bij CENTRAAL INSCHRIJVINGSREGISTER van Wonen Vlaanderen via eID of Itsme.
- Vul een nieuwe woning aanvraag in.
- Vul een bestaande woning aanvraag aan.
Heeft de klant GEEN eID of Itsme? Verwijs je klant door naar:
Woonhaven Antwerpen – Woonwinkel & Huurderskantoor
Jan Denucéstraat 16, 2020 Antwerpen
Telefoon: 03 212 25 00
Website
Openingsuren:
Elke dinsdag en donderdag tussen 9 uur en 12 uur.
Welke documenten heb je nodig?
- Oranje kaart of attest vluchteling CGVS van alle +18 gezinsleden
- Inkomensbewijs van laatste 3 maand
- (Attest mutualiteit indien klant of gezinslid een handicap heeft)
- (Attest zwangerschap indien klant zwanger is (+ 6 maanden))